Cara memancing di dalam takungan pada waktu malam

Daftarikan.com – Ia adalah satu hiburan tersendiri untuk dapat memancing pada waktu malam dengan memilih tempat di dalam takungan.

 

Selain mengelak panas, memancing malam adalah aktiviti seorang penganggur yang hobinya hanya bermain tetapi mengeluarkan hasil iaitu menangkap ikan.

 

Kelebihan memancing malam tidak akan banyak saingan walaupun jenis umpan yang dibawa tidaklah sesedap pati campur, tetapi jika ikan itu lapar, ia akan tersangkut juga dan mudah untuk mendapatkan jenis babun.

 

Bagi anda yang ingin memancing, di bawah adalah beberapa cara memancing di dalam takungan pada waktu malam yang membawa hoki untuk mendapatkan ikan babun super yang banyak.

 

Cara Memancing di Takungan Pada Waktu Malam

 

Sebenarnya kaedah memancing di takungan ini sama seperti di lokasi lain, cuma pada waktu malam peralatan yang dibawa itulah yang membezakannya.

 

Jika anda mencari ikan tilapia, maka anda boleh mencari contoh rangkaian pancing tilapia yang biasa digunakan pada waktu malam.

 

Kebiasaannya ikan tilapia merupakan salah satu ikan konsumsi yang menjadi sasaran setiap pemancing, baik siang mahupun malam.

 

Sehingga kini, teknik memancing ikan tilapia babun masih diburu di gelanggang Galatama sehingga anda boleh mendapat banyak sensasi apabila umpan dimakan.

 

Bahan-bahan berikut terbukti untuk membuat umpan memancing di dalam takungan:

 

Telur

Dada ayam

Lemak kambing, ayam atau daging lembu

dan kapas

Cara membuatnya cuma campur semua bahan, kemudian masukkan kapas. Sudah tentu ia akan berasa seperti lumut padi, hanya melekat pada mata kail.

 

Memancing umpan hidup di dalam takungan pada waktu malam seperti berikut:

 

cacing

Ulat buluh

Udang Paya

Ulat daun pisang

anak tebuan

Kriket

Kroto

Ramuan suapan dengan bahan campuran pati

 

Petua Memancing Malam di Takungan Supaya Anda Dapat Banyak

 

Cara memancing ikan tilapia di dalam takungan pada waktu malam, anda boleh melihat peralatan seperti berikut:

 

1. Bawa alat yang diberi nama Chemical Light Snap iaitu lampu alternatif yang dipasang di hujung pelampung supaya memudahkan pancing dilihat bergoyang apabila dimakan ikan tilapia.

 

2. Pasang loceng kecil yang juga diletakkan di hujung joran. Fungsinya hanya sebagai tanda umpan kita telah dimakan ikan nila babun.

 

Umpan pancing ikan tilapia besar yang masih menjadi rahsia umum sebenarnya diperbuat daripada tepung bercampur telur dengan memperbanyakkan mata kail. Supaya salah satu mata kail pasti akan mendapat tilapia yang besar.

 

3. Cara memancing ikan tilapia di kolam dan takungan, jika kedudukannya pada waktu malam, cuba bawakan cahaya yang lebih terang.

 

Adalah diketahui bahawa ikan tilapia dan tilapia tidak menyukai kegelapan dan memilih lokasi yang terang.

 

Untuk itu, kawan saya boleh bawa pelita yang lebih besar supaya kawasan memancing semuanya terang-benderang, jadi pasti ikan tilapia dan tilapia akan menghampiri dan memakan umpan.

 

4. Cara memancing di dalam takungan.Akhir sekali, pastikan peralatan perubatan seperti kasut, jaket, pakaian tebal turut dibawa, selain melawan angin malam, rasa selesa juga akan diperolehi.

 

Kopi adalah teman terbaik dengan snek ringan untuk dimakan jika anda berasa lapar, tidak mengapa jika anda mendapat ikan terus dibakar semata-mata untuk menikmati kelazatan daging tilapia dan tilapia.

 

Itu adalah beberapa tips cara memancing di dalam takungan pada waktu malam agar anda dapat membawa banyak hasil dan keselesaan dengan umpan tepat yang telah beredar. Namun, umpan yang paling berkesan datangnya daripada umpan hidup. Lepas tu kawan saya boleh bawa cacing tanah, pelanduk, ulat, dan lain-lain…Selamat mencuba.

 

Sumber Artikel : Daftarikan.com 

zukiungu